|
DYSLEXIE EN ADHD
De ontwikkelingsstoornissen dyslexie en ADHD (Attention
Deficit & Hyperactivity Disorder) grijpen wereldwijd steeds
verder om zich heen. ledere schoolklas kent wel één of meer
kinderen met problemen in gedrag, hyperactiviteit,
concentratie en/of oriëntatie. Dit heeft niet alleen gevolgen
voor de kinderen zelf, maar ook voor hun omgeving. Het
standaard medische antwoord op deze problematiek is
behandeling met farmaceutische middelen. Deze onderdrukken
weliswaar in veel gevallen de ontregelende verschijnselen,
maar laten de oorzaak ervan buiten beschouwing, terwijl zij
bovendien verschillende, meer of minder ernstige negatieve
bijwerkingen opleveren.
OORZAAK
Recent wetenschappelijk onderzoek heeft een
verband vastgesteld tussen de ingrijpende veranderingen in
het Westers voedingspakket in de afgelopen 50 jaar, en de
toename in dyslexie en ADHD. De stoffen die kinderen (en
volwassenen) die aan deze stoornissen lijden tekort blijken te
komen in de hersenen, zijn precies die voedingstoffen die
steeds verder uit het dagelijks voedingsbeeld zijn verdwenen:
De essentiële, meervoudig onverzadigde omega-3
vetzuren EPA en DHA/EPA (eicosapentaeenzuur) is onmisbaar ah
bouwstof voor zenuwcellen en celmembranen van zowel ogen als
hersenen;
DHA (docosahexaeenzuur) is verantwoordelijk
voor de communicatie tussen zenuwcellen; balans in de zicht-
en gedachteprocessen; controle op stemming.
Deze vetzuren heten 'essentieel' omdat het
lichaam deze zelf niet kan aanmaken. Net zomin als een
aannemer zonder stenen en specie een huis kan bouwen, kunnen
de hersenen worden opgebouwd, onderhouden en/of functioneren
wanneer de daartoe benodigde basismaterialen in de voeding
ontbreken.
NATUURLIJKE OPLOSSINGEN
Op grond van het biochemisch verband tussen het
gebrek aan essentiële vetzuren in de dagelijkse voeding en de
toename in dyslexie en ADHD, voerde Prof. Dr. Alexandra
Richardson in 2001 aan de universiteit van Oxford een
voorstudie uit. Zij keek naar het effect van aanvulling met
deze meervoudig onverzadigde vetzuren bij 41 kinderen met
verschijnselen van dyslexie en ADHD. Gedurende 12 weken kregen
zij een voedingssupplement met een specifieke 4:1 EPA/DHA-combinatie
toegediend. De resultaten waren zo positief dat in 2002 in
Engeland een nieuw, grootschalig onderzoek werd gestart
waarbij 120 kinderen een halfjaar werden gevolgd. Gedurende
deze periode kreeg de ene helft gedurende drie maanden het
supplement EYE Q® in een dosering van 3 x daags 2 capsules met
elk 500 mg vetzuren. De andere helft kreeg een placebo. Na
drie maanden kreeg de hele groep van 120 kinderen dit
supplement. Van deze studie, die door The British Dyslexia
Trust werd gefinancierd, wordt de publicatie in de 2e helft
van dit jaar verwacht.
Tijdens het congres voor Nutri- en Fytotherapie
Amsterdam gaf Prof. Richardson een lezing over de rol van
vetzuren bij kinderen met ADHD, dyslexie en autisme. Zij
benadrukte dat naar haar mening, vetzuren die rijk zijn aan
EPA een belangrijke rol vervullen bij deze kinderen (maar ook
bij volwassenen). Kinderen werden veel rustiger en konden
zich beter concentreren. Hun schoolprestaties gingen
aanmerkelijk vooruit.
bron:congres NUTRI- & FYTOTHERAPIE 2003
terug naar artikelen>>>
|