Te veel zout

We willen graag genieten van een lekker maaltijd. In bijna elk Nederlands keukenkastje kunnen we het peper en zout stel vinden. Dit zijn de top smaakmakers die we gebruiken bij het bereiden van de maaltijd, maar teveel zout is helemaal niet goed voor ons. We krijgen per dag zo een 10 a 11 gram zout binnen, maar de gezondheidsraad geeft echter het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten.

In de loop van de jaren zijn we steeds meer gaan wennen aan grotere hoeveelheden zout. In de kant-en-klaar maaltijden kunnen we vaak redelijke hoeveelheden zout terug vinden, maar we vinden het ook in bijvoorbeeld brood, soep en vleeswaren. Zout wordt aan ons eten toegevoegd en is een makkelijke smaakversterker. Het nadeel is echter ook dat we wennen aan een bepaalde hoeveelheid zout in ons eten.

Hoe kunnen we nu zorgen dat we minder zout gaan eten:

  • Verminder de hoeveelheid zout die je gebruikt bij het maken van eten beetje bij beetje. Op deze manier merk je niet zo een groot verschil en wen je langzaam aan minder zout in het eten.
  • Vervang het zout door gebruik te maken van andere smaakmakers zoals knoflook.
  • Gebruik zout waar een deel van het natrium is vervangen door magnesium of kalium.
  • Lees goed op de verpakking hoeveel zout erin zit, maar laat je niet beetnemen. Als er 1 gram natrium op de verpakking staat dan betekent dit 2,5 gram zout.
  • Laat je niet verleiden door de kant-en-klaar maaltijden vanwege het hoge zout gehalte, maar neem de tijd om zelfs je maaltijd met verse ingrediënten klaar te maken.

Denk eraan dat gebruik maken van minder zout niet betekent dat je eten minder smakelijk wordt. Je zult slechts even moeten wennen aan de nieuwe smaak beleving, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik tegenwoordig nog maar sporadisch zout gebruik en ik heerlijk eet.

Te veel zout

We willen graag genieten van een lekker maaltijd. In bijna elk Nederlands keukenkastje kunnen we het peper en zout stel vinden. Dit zijn de top smaakmakers die we gebruiken bij het bereiden van de maaltijd, maar teveel zout is helemaal niet goed voor ons. We krijgen per dag zo een 10 a 11 gram zout binnen, maar de gezondheidsraad geeft echter het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag te eten.

In de loop van de jaren zijn we steeds meer gaan wennen aan grotere hoeveelheden zout. In de kant-en-klaar maaltijden kunnen we vaak redelijke hoeveelheden zout terug vinden, maar we vinden het ook in bijvoorbeeld brood, soep en vleeswaren. Zout wordt aan ons eten toegevoegd en is een makkelijke smaakversterker. Het nadeel is echter ook dat we wennen aan een bepaalde hoeveelheid zout in ons eten.

Hoe kunnen we nu zorgen dat we minder zout gaan eten:

  • Verminder de hoeveelheid zout die je gebruikt bij het maken van eten beetje bij beetje. Op deze manier merk je niet zo een groot verschil en wen je langzaam aan minder zout in het eten.
  • Vervang het zout door gebruik te maken van andere smaakmakers zoals knoflook.
  • Gebruik zout waar een deel van het natrium is vervangen door magnesium of kalium.
  • Lees goed op de verpakking hoeveel zout erin zit, maar laat je niet beetnemen. Als er 1 gram natrium op de verpakking staat dan betekent dit 2,5 gram zout.
  • Laat je niet verleiden door de kant-en-klaar maaltijden vanwege het hoge zout gehalte, maar neem de tijd om zelfs je maaltijd met verse ingrediënten klaar te maken.

Denk eraan dat gebruik maken van minder zout niet betekent dat je eten minder smakelijk wordt. Je zult slechts even moeten wennen aan de nieuwe smaak beleving, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik tegenwoordig nog maar sporadisch zout gebruik en ik heerlijk eet.

Artikels

Artikels gaan dieper in op bepaalde onderwerpen zoals afvallen, gezondheid, voedingssupplementen, enz.

Bekijk artikels over:

Wie zijn wij?

Wij zijn een internationaal werkende organisatie. Om onze klanten te kunnen blijven helpen zijn wij ons team aan het uitbreiden. Ben jij die enthousiaste zelfstandige persoon die graag werkt met mensen en helpt hun doelen te behalen dan kan jij ons binnenkort versterken. Wij verzorgen een interne opleiding. Ervaring en/of affiniteit met gezondheid en voeding is een pre.

Nieuwsbrief

U kunt zich gratis inschrijven voor onze nieuwsbrief. Zo ontvangt u tips en recepten gemakkelijk thuis!

Recepten | Ingredienten | Artikels | Dieten | Boeken | Tijdschriften | Contact | Links

Uw wachtwoord  

© Copyright Energiekinbalans.nl | Ontwerp door: Odessa webdevelopment | Template: Templateworld.com